Læringsmiljø og indretning

De pædagogiske læringsmiljøer. De er mange og de er hele tiden.

De er til at få øje på, når voksne planlægger hverdagen og aktiviteterne og når børnene selv er i gang med leg, bevægelsesaktiviteter og i interaktion med hinanden og de voksne.


De findes i de daglige rutiner, både dem vi er bevidst om og dem vi er ubevidste om.

De findes ude og de findes inde.

Etablering af gode, trygge og pædagogiske læringsmiljøer, der har kvalitet for alle børn over hele dagen, kræver at de voksnes overvejelser og refleksioner er bevidste.
Overvejelser og refleksioner over barnets eller børnegruppens behov. En bevidsthed om at tage barnets og børnegruppens perspektiv.
At have viden om børn og deres udvikling, så barnet kan blive udfordret lige netop dér, hvor barnet har sin næste udviklingszone og -niveau.
Stilladsering af barnet og børnegruppen skal tage afsæt i den næste udviklingszone.

De voksne indtager bevidst og reflekteret forskellige positioner i relationen med barnet og børnegruppen. Og de veksler mellem at være instruerende og går foran, at være nysgerrige og går med og at være observerende og går bagved.

Rutiner er vigtige – de er limen, som får dagens aktiviteter til at hænge sammen.
Rutiner giver mulighed for at skabe en tæt kontakt mellem børn og voksne i et meningsfuldt arbejdsfællesskab, hvor alle kan lære lige netop det, de har brug for.
Rutiner gentages og skaber tryghed i læringsmiljøet.

Det fysiske rum som bidrager til det gode og trygge læringsmiljø, er der hvor indretningen udspringer af den aktuelle børnegruppes behov. Indretningen skal kunne tilgodese både de vilde aktiviteter og de rolige stunder. Indretningen skal understøtte barnets deltagelse i fællesskaber og til alene leg.
På baggrund af analyse af børnegruppens behov og de initiativer børnene viser, tilpasser de voksne indretningen.